ΤΡΑΠΕΖΑ  ΝΟΜΙΚΩΝ  ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ  ΔΣΑ

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΟΣ

Είδος: ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ
Αριθμός: η.π.50910/2727
Έτος: 2003
ΦΕΚ: Β 1909 20031222
Τέθηκε σε ισχύ: 22.12.2003
Αρμόδιος Φορέας: ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΠΕΧΩΔΕ, ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΑΣ, ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ
Ημ.Υπογραφής: 16.12.2003
Τίτλος: Μέτρα και Όροι για τη Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων. Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης.
Προοίμιο: ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ - ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ - ΓΕΩΡΓΙΑΣ - ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ Έχοντας υπόψη: 1. Τις διατάξεις των άρθρων 12, 28, 29 και 30 του Ν. 1650/1986 «Για την προστασία του περιβάλλοντος» (Α' 160), όπως το άρθρο 30 τροποποιήθηκε με το άρθρο 98 παρ.12 του Ν. 1892/1990 (Α' 101) και στη συνέχεια η παράγραφος 1 του ίδιου άρθρου τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 του Ν. 3010/2002 (Α'91). 2. Τις διατάξεις των άρθρων 1 και 2 (παραγρ. 1 ζ) του Ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου» (Α' 34), όπως τροποποιήθηκαν με το άρθρο 6 του Ν. 1440/1984 «Συμμετοχή της Ελλάδος στο κεφάλαιο στα αποθεματικά και στις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κλπ» (Α' 70) και το άρθρο 65 του Ν. 1892/1990 (Α' 101). 3. Τις διατάξεις του Ν. 3010/2002 "Εναρμόνιση του Ν. 1650/1986 με τις οδηγίες 97/11 και 96/61..κ.λπ. (Α'91). 4. Τις διατάξεις του Ν. 2939/2001 «Συσκευασίες και εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων κλπ» (Α/79). 5. Τις διατάξεις των άρθρων 23 (παρ.1) και 24 του Ν. 1558/1985 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά όργανα» (Α' 137) και των άρθρων 9 και 13 του Π.Δ. 473/1985 «Καθορισμός και ανακατανομή των αρμοδιοτήτων των Υπουργείων» (Α' 157). 6. Την Η.Π.29407/3508/2002 κοινή υπουργική απόφαση «Μέτρα και όροι για την υγειονομική ταφή αποβλήτων» (Β' 1572). 7. Την 3418/2002 κοινή υπουργική απόφαση «Μέτρα και όροι για τις λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής αποβλήτων που παράγονται στα πλοία και καταλοίπων φορτίου» (Β'712). 8. Την οδηγία 75/442/ΕΟΚ «περί στερεών αποβλήτων» (Ειδ. Εκδ. Ν. 194/39/75). 9. Την οδηγία 91/156/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 18ης Μαρτίου 1991 «για την τροποποίηση της οδηγίας 75/442/ ΕΟΚ κ.λπ.» (EEL 78/32/1991). 10. Τις αποφάσεις 2001/118/ΕΚ της Επιτροπής Ε.Κ. της 16ης Ιανουαρίου 2001 (EEL 47/1/2001) και 2001/573/Ε.Κ. της Επιτροπής Ευρ. Κοινοτήτων «για την τροποποίηση της απόφασης 2000/532/ΕΚ όσον αφορά τον κατάλογο των αποβλήτων». 11. Τις διατάξεις του άρθρου 29Α του Ν. 1558/1985 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα» (Α' 137), που προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν. 2081/1992 (Α' 154) και αντικαταστάθηκε με την παρ. 2α του άρθρου 1 του Ν. 2469/1997 (Α'38). 12. Την ΔΙΔΚ/Φ1/2/22875/2001 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης» (Β' 1480). 13. Την 3418/2002 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Υγείας και Πρόνοιας» (Β' 861). 14. Την 399580/2001 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Γεωργίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Γεωργίας» (Β' 1479). 15. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΡΘΡΩΝ


Αρθρο: 1
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Σκοπός

Κείμενο Αρθρου
Σκοπός της απόφασης αυτής είναι η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 12 του Ν. 1650/1986 και η πλήρης συμμόρφωση με τις διατάξεις της Οδηγίας 91/156/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 18ης Μαρτίου 1991 «Τροποποίηση της Οδηγίας 75/442/ΕΟΚ περί των στερεών αποβλήτων» που έχει δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (EEL 78 της 26.3.1991), ώστε με τον καθορισμό κατευθύνσεων, μέτρων, όρων και διαδικασιών για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, να προλαμβάνονται ή να μειώνονται κατά το δυνατόν οι αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και να εξασφαλίζεται έτσι ένα υψηλό επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας.


Αρθρο: 2
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Ορισμοί

Κείμενο Αρθρου
Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης νοούνται ως: α) «στερεό (μη επικίνδυνο) απόβλητο»: κάθε ουσία ή αντικείμενο που υπάγεται στις κατηγορίες αποβλήτων των παραρτημάτων ΙΑ και IB της παρούσας και το οποίο ο κάτοχος του απορρίπτει ή προτίθεται ή υποχρεούται να απορρίψει. Στην έννοια του στερεού (μη επικίνδυνου) αποβλήτου δεν υπάγονται τα απόβλητα εκείνα από τον Ευρωπαϊκό κατάλογο αποβλήτων του Παραρτήματος IB της παρούσας απόφασης που επισημαίνονται με αστερίσκο και τα οποία χαρακτηρίζονται ως εν δυνάμει επικίνδυνα απόβλητα, σύμφωνα με την Απόφαση 2001/118/Ε.Κ. (EEL 47/2001). β) «παραγωγός»: κάθε πρόσωπο φυσικό ή νομικό του οποίου η δραστηριότητα παρήγαγε απόβλητα («αρχικός παραγωγός») ή και κάθε πρόσωπο που έχει πραγματοποιήσει εργασίες προεπεξεργασίας, ανάμειξης ή άλλες εργασίες οι οποίες οδηγούν σε μεταβολή της φύσης ή της σύνθεσης των αποβλήτων. γ) «κάτοχος»: ο παραγωγός των αποβλήτων ή το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει στην κατοχή του τα απόβλητα. δ) «διαχείριση»: η συλλογή, η μεταφορά, μεταφόρτωση, η προσωρινή αποθήκευση, η αξιοποίηση και η διάθεση των αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένης της εποπτείας των εργασιών αυτών, καθώς και της μετέπειτα φροντίδας των χώρων διάθεσης. ε) «διάθεση»: κάθε εργασία που αναφέρεται στο Παράρτημα IV.A (εργασίες διάθεσης) της παρούσας απόφασης. στ) «αξιοποίηση»: κάθε εργασία ανακύκλωσης ή και ανάκτησης υλικών ή ενέργειας από τα απόβλητα, που περιγράφεται στο Παράρτημα IV. Β (εργασίες αξιοποίησης) της παρούσας απόφασης. ζ) «επεξεργασία»: η εφαρμογή ή ο συνδυασμός φυσικών, χημικών, θερμικών και βιολογικών διεργασιών που μεταβάλλουν τα χαρακτηριστικά των αποβλήτων, έτσι ώστε να περιορίζεται ο όγκος ή οι επικίνδυνες ιδιότητες τους, να διευκολύνεται ο χειρισμός τους ή και να επιτυγχάνεται η ανάκτηση υλικών ή ενέργειας. η) «συλλογή»: η συγκέντρωση, ο διαχωρισμός σε κατηγορίες υλικών σύμφωνα με τις φυσικές ή/και χημικές ιδιότητες τους, ή/και η ανάμειξη των αποβλήτων για τη μεταφορά τους. Στην έννοια της συλλογής περιλαμβάνεται και η συγκέντρωση/τοποθέτηση των αποβλήτων σε κάδους μέχρι να πραγματοποιηθεί η μεταφορά τους. θ) «μεταφορά»: το σύνολο των εργασιών μετακίνησης των αποβλήτων από τα μέσα ή τους χώρους συλλογής στους χώρους διάθεσης, αξιοποίησης ή μεταφόρτωσης. ι) «μεταφόρτωση»: οι εργασίες μετακίνησης των αποβλήτων από τα μέσα ή χώρους συλλογής σε άλλα μέσα μεταφοράς με ενδεχόμενη συμπίεση τους (στην έννοια αυτή περιλαμβάνεται κινητός ή σταθερός σταθμός μεταφόρτωσης) ία) «προσωρινή αποθήκευση»: η αποθήκευση των αποβλήτων για ορισμένο χρόνο σε εγκεκριμένο χώρο ή εγκατάσταση, μέχρι να πραγματοποιηθεί η μεταφορά τους σε εγκεκριμένη εγκατάσταση επεξεργασίας ή τελικής διάθεσης. κα) «αστικά απόβλητα»: τα οικιακά απόβλητα, καθώς και άλλα απόβλητα, που λόγω της φύσης ή σύνθεσης, προσομοιάζουν με τα οικιακά, όπως τα δημοτικά απόβλητα. ιβ) «οικιακά απόβλητα»: τα απόβλητα των κατοικιών. ιγ) «απόπλυμα»: η ποσότητα υγρού που ρέει και εκρέει από το χώρο διάθεσης των στερεών αποβλήτων. ιδ) «εγκεκριμένος χώρος ή εγκατάσταση διάθεσης ή αξιοποίησης στερεών αποβλήτων»: κάθε χώρος ή εγκατάσταση, με τη ν κατάλληλη υποδομή και εξοπλισμό, στον οποίο διενεργείται η διάθεση ή η αξιοποίηση των στερεών αποβλήτων, δυνάμει σχετικής άδειας που χορηγείται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης ιέ) «υπόχρεος φορέας διαχείρισης στερεών αποβλήτων»: ο φορέας που ορίζεται υπόχρεος, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 της παρούσας απόφασης, για την ολική ή μερική διαχείριση των στερεών αποβλήτων μιας περιοχής. ιστ) «εξυγίανση και αποκατάσταση μιας εγκατάστασης ή ενός χώρου μετά την παύση της λειτουργίας του»: το σύνολο των μελετών και έργων με τα οποία εξασφαλίζεται ότι η εγκατάσταση ή ο χώρος, μετά την οριστική παύση της λειτουργίας του, δεν εγκυμονεί πλέον κίνδυνο για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.


Αρθρο: 3
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Πεδίο Εφαρμογής

Κείμενο Αρθρου
1. Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης εφαρμόζονται για τα απόβλητα που περιλαμβάνονται στα Παραρτήματα ΙΑ και IB, με την επιφύλαξη της περιπτώσεως β' της παραγράφου 2. 2. Από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης εξαιρούνται: 2.1. Τα απόβλητα εκείνα από τον Ευρωπαϊκό κατάλογο αποβλήτων του Παραρτήματος Ι.Β της παρούσας απόφασης που επισημαίνονται με αστερίσκο και τα οποία χαρακτηρίζονται ως εν δυνάμει επικίνδυνα απόβλητα σύμφωνα με την Απόφαση 2001/118/Ε.Κ. (EEL 47/2001). 2.2. Τα αέρια απόβλητα που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα. 2.3. Τα ακόλουθα απόβλητα, εφόσον καλύπτονται από άλλες νομοθετικές διατάξεις: α. τα απόβλητα που προκύπτουν από εργασίες έρευνας, εξαγωγής, επεξεργασίας και εναποθήκευσης των μεταλλευτικών πόρων και των βιομηχανικών ορυκτών, καθώς και από την εκμετάλλευση των λατομείων. β. τα πτώματα ζώων και τα ακόλουθα γεωργικά απόβλητα: περιττώματα και άλλες φυσικές και μη επικίνδυνες ουσίες που έχουν χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της γεωργικής εκμετάλλευσης. γ. τα λύματα, με εξαίρεση τα στερεά απόβλητα σε υγρά κατάσταση (ιλύες). δ. τα αποχαρακτηρισμένα εκρηκτικά.


Αρθρο: 4
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Στόχοι και αρχές για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων

Κείμενο Αρθρου
1. Η διαχείριση των στερεών αποβλήτων πραγματοποιείται κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν τίθεται σε κίνδυνο, άμεσα ή έμμεσα, η υγεία του ανθρώπου και ότι δεν χρησιμοποιούνται διαδικασίες ή μέθοδοι που ενδέχεται να βλάψουν το περιβάλλον. Ειδικότερα, λαμβάνονται μέτρα ώστε: α) να μην δημιουργούνται κίνδυνοι για το νερό, τον αέρα, το έδαφος, τη χλωρίδα, την πανίδα καθώς και την εν γένει βιώσιμη ανάπτυξη. β) να μην προκαλούνται ενοχλήσεις από το θόρυβο ή τις οσμές. γ) να μην προκαλείται αλλοίωση του τοπίου και των περιοχών που παρουσιάζουν ιδιαίτερο οικολογικό, πολιτιστικό, αισθητικό ενδιαφέρον (όπως αρχαιολογικοί χώροι, τοπία ιδιαιτέρου φυσικού κάλους, ευαίσθητα οικοσυστήματα). 2. Η διαχείριση των στερεών αποβλήτων διέπεται από τις ακόλουθες αρχές: α. Την αρχή της προφύλαξης και της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων, σύμφωνα με την οποία επιδιώκεται ο περιορισμός του συνολικού όγκου των αποβλήτων και η μείωση των επιβλαβών συνεπειών για την υγεία και το περιβάλλον, μέσω της επαναχρησιμοποίησης, της ανάκτησης υλικών και της ανακύκλωσης, καθώς και της ανάκτησης ενέργειας χωρίς ρύπανση του περιβάλλοντος, ώστε να μειώνεται η ποσότητα των αποβλήτων προς τελική διάθεση, λαμβάνοντας υπόψη το οικονομικό και κοινωνικό κόστος. β. Την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», με έμφαση στην ευθύνη του παραγωγού των αποβλήτων. γ. Την αρχή της εγγύτητας σύμφωνα με την οποία επιδιώκεται τα απόβλητα, κατά το δυνατόν, να οδηγούνται σε μία από τις πλησιέστερες εγκεκριμένες εγκαταστάσεις επεξεργασίας ή/και διάθεσης, εφόσον αυτό είναι περιβαλλοντικά αποδεκτό και οικονομικά εφικτό. δ) Την αρχή της επανόρθωσης τω ν ζημιών στο περιβάλλον. 3. Για την επίτευξη των στόχων και την υλοποίηση των αρχών των προηγούμενων παραγράφων, οι αρμόδιες αρχές που ορίζονται στα άρθρα 5 και 6 καταρτίζουν Εθνικό και Περιφερειακά Σχέδια Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων.


Αρθρο: 5
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων

Κείμενο Αρθρου
1. Το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) προσδιορίζει τις γενικές κατευθύνσεις για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στο σύνολο της χώρας και υποδεικνύει τα κατάλληλα μέτρα που προωθούν συνδυασμένα: α. Την πρόληψη ή και τη μείωση της παραγωγής και της βλαπτικότητας των αποβλήτων ιδίως με: - την ανάπτυξη καθαρών και πιο οικονομικών τεχνολογιών με τις οποίες να μπορεί να γίνεται ηπιότερη εκμετάλλευση των φυσικών πόρων. - την παραγωγή και διάθεση στην αγορά προϊόντων που είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να μην συμβάλλουν καθόλου ή να συμβάλλουν όσο το δυνατόν λιγότερο, λόγω της παραγωγής, της χρήσης ή της τελικής τους διάθεσης, στην αύξηση της ποσότητας ή της βλαπτικότητας των αποβλήτων και των κινδύνων ρύπανσης. - την ανάπτυξη καταλλήλων τεχνικών για τη τελική διάθεση των επικινδύνων ουσιών που περιέχονται στα απόβλητα τα οποία προορίζονται για αξιοποίηση. β. Την αξιοποίηση των αποβλήτων με ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση ή ανάκτηση ή οποιαδήποτε άλλη διαδικασία που έχει ως στόχο την παραγωγή δευτερογενών πρώτων υλών ή προϊόντων. γ. Την περιβαλλοντικά ασφαλή διαχείριση των αποβλήτων με τον καθορισμό τεχνικών προδιαγραφών για την εκπόνηση των μελετών οργάνωσης και λειτουργίας α) των συστημάτων συλλογής και μεταφοράς και β) των εγκαταστάσεων προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, διάθεσης και αξιοποίησης. Οι τεχνικές αυτές προδιαγραφές εγκρίνονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και ΠΕΧΩΔΕ. δ. Την χρησιμοποίηση των αποβλήτων ως πηγής ενέργειας. ε. Την περιβαλλοντικά αποδεκτή και ασφαλή διάθεση των αποβλήτων που δεν υπόκεινται σε διεργασίες αξιοποίησης και των υπολειμμάτων της επεξεργασίας των αποβλήτων, με στόχο την αειφορία. στ. Την ενθάρρυνση της ορθολογικής οργάνωσης και της ολοκληρωμένης διαχείρισης των αποβλήτων. ζ. Τη δημιουργία εθνικού δικτύου εγκαταστάσεων διάθεσης αποβλήτων, λαμβάνοντας υπόψη τις καλύτερες διαθέσιμες τεχνολογίες που δεν συνεπάγονται υπερβολικό κόστος, καθώς και τις γεωγραφικές συνθήκες ή την ανάγκη ειδικών εγκαταστάσεων για ορισμένες κατηγορίες αποβλήτων. Με το δίκτυο αυτό επιδιώκεται η πραγματοποίηση της διάθεσης των στερεών αποβλήτων εφόσον αυτό είναι οικονομικά και περιβαλλοντικά εφικτό, σε μία από τις πλησιέστερες εγκαταστάσεις που θα χρησιμοποιούν τις πιο κατάλληλες μεθόδους και τεχνολογίες για την εξασφάλιση υψηλού επιπέδου προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας. Με τη δημιουργία του εθνικού δικτύου, η χώρα συμβάλλει στην υλοποίηση της αρχής της αυτάρκειας, σύμφωνα με το άρθρο 5 της οδηγίας 75/442/ΕΟΚ όπως τροποποιημένο ισχύει με την οδηγία 91/156/ΕΚ. η. Την κατάρτιση εθνικής στατιστικής αποβλήτων, σύμφωνα με τον Κανονισμό 2150/2002/ΕΚ (Επίσημη Εφημερίδα 332/2002), ώστε με τη συνολική καταγραφή των ποσοτήτων των αποβλήτων να διασφαλίζεται η μεγιστοποίηση της αξιοποίησης των αποβλήτων και η ασφαλής διάθεση τους. 2. Το ΕΣΔΑ περιγράφεται αναλυτικά στο παράρτημα II του άρθρου 17 και εγκρίνεται για πρώτη φορά με την παρούσα απόφαση. 3. Το ΕΣΔΑ αναθεωρείται ανά πενταετία, εφόσον από τη σχετική αξιολόγηση που διενεργείται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων προκύψει τεκμηριωμένη προς τούτο ανάγκη. Κατ' εξαίρεση, είναι δυνατή η τροποποίηση του και πριν την πάροδο πενταετίας, προκειμένου να αντιμετωπισθούν ζητήματα που ανακύπτουν: α) από την προώθηση ή εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων με ευρωπαϊκό, διασυνοριακό ή διακρατικό χαρακτήρα που δεν προβλέπονταν κατά τον χρόνο κατάρτισης του ΕΣΔΑ, β) εξαιρετικές ανάγκες από φυσικές ή τεχνολογικές καταστροφές ή κινδύνους, γ) εξαιρετικές και απρόβλεπτες ανάγκες που προκύπτουν από την εκτέλεση έργων και προγραμμάτων διαχείρισης στερεών αποβλήτων εθνικής ή διαπεριφερειακής κλίμακας ή δ) από την τροποποίηση της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας. Η αναθεώρηση ή τροποποίηση του ΕΣΔΑ γίνεται σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και Φορείς του δημόσιου τομέα και εγκρίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Υγείας και Πρόνοιας και Γεωργίας ύστερα από γνώμη της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ.


Αρθρο: 6
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων

Κείμενο Αρθρου
1. Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων: α. Για κάθε Περιφέρεια της χώρας καταρτίζεται Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ). β. Το ΠΕΣΔΑ εξειδικεύει τις γενικές κατευθύνσεις που περιέχονται στο ΕΣΔΑ και αποσκοπεί: β1) στην επιλογή των περιοχών που συγκροτούν τις ενότητες διαχείρισης στερεών αποβλήτων (διαχειριστικές ενότητες), β2) στον καθορισμό των μεθόδων διαχείρισης που πρέπει να εφαρμόζονται σε κάθε διαχειριστική ενότητα, β3) στην εξειδίκευση συγκεκριμένων μέτρων, όρων και περιορισμών για την επίτευξη των στρατηγικών και ποσοτικών στόχων που καθορίζονται στο ΕΣΔΑ. 2. Φορέας σχεδιασμού Αρμόδιος φορέας για την κατάρτιση του ΠΕΣΔΑ είναι η οικεία Περιφέρεια. Σε περίπτωση που ο σχεδιασμός διαχείρισης στερεών αποβλήτων περιλαμβάνει διαχειριστικές ενότητες διαπεριφερειακού χαρακτήρα, η κατάρτιση του ΠΕΣΔΑ γίνεται μετά από συνεργασία των εμπλεκόμενων όμορων περιφερειών και εγκρίνεται σύμφωνα με την παράγραφο 5 (εδαφ.β) του άρθρου αυτού. 3. Περιεχόμενο α. Το ΠΕΣΔΑ καταρτίζεται με βάση τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές συνθήκες της συγκεκριμένης Περιφέρειας, εναρμονίζεται με το ΕΣΔΑ και περιλαμβάνει τουλάχιστον τα εξής: - τη συνολική καταγραφή των ποσοτήτων των αποβλήτων που παράγονται στην Περιφέρεια, με βάση αξιόπιστα δεδομένα, ώστε να αποτελεί συνεισφορά στην εθνική στατιστική αποβλήτων - τον τύπο, την ποσότητα και την προέλευση των αποβλήτων που θα πρέπει να αξιοποιηθούν ή να διατεθούν - την υφιστάμενη κατάσταση στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων με την καταγραφή ιδίως: α) των υφιστάμενων Χώρων Υγειονομικής Ταφής Αποβλήτων (ΧΥΤΑ) και των ενδεχόμενων αναγκών προσαρμογής τους στις απαιτήσεις της ισχύουσας σχετικής νομοθεσίας, β) των ανεξέλεγκτων χώρων διάθεσης ή αξιοποίησης αποβλήτων και το χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης τους και γ) εφόσον υπάρχουν, των εγκαταλελειμμένων βιομηχανικών εγκαταστάσεων, και των ανενεργών λατομείων καθώς και άλλων χώρων όπου η μόνιμη αποθήκευση αποτελεί σοβαρό κίνδυνο για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. - το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο που αφορά τους τύπους αποβλήτων που θα αξιοποιηθούν ή διατεθούν -την υφιστάμενη κατάσταση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος της Περιφέρειας - τις προτεινόμενες διαχειριστικές ενότητες ανά Περιφέρεια - τις περιοχές που αποκλείονται για την αποδοχή των κύριων εγκαταστάσεων διαχείρισης των στερεών αποβλήτων με κριτήρια χωροταξικά, περιβαλλοντικά, πολεοδομικά, κοινωνικά ή άλλα, που σχετίζονται με θέματα εθνικής άμυνας ή ασφάλειας της χώρας - τις μεθόδους διαχείρισης που θα εφαρμοσθούν, με ειδική αναφορά στη συλλογή, μεταφορά, μεταφόρτωση, προσωρινή αποθήκευση, αξιοποίηση, διάθεση των στερεών αποβλήτων -τις προτάσεις έργων δράσεων και παρεμβάσεων για τη βιώσιμη διαχείριση των στερεών αποβλήτων ανά διαχειριστική ενότητα - την κατ' αρχήν εκτίμηση του κόστους των κύριων έργων διαχείρισης στερεών αποβλήτων β. Οι προδιαγραφές κατάρτισης των ΠΕΣΔΑ καθορίζονται στο Παράρτημα III της παρούσας απόφασης. 4. Κατάρτιση α. Για την κατάρτιση του ΠΕΣΔΑ συντάσσεται μελέτη διαχείρισης στερεών αποβλήτων από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας (Διεύθυνση ΠΕ.ΧΩ) της οικείας Περιφέρειας. Η σύνταξη της μελέτης μπορεί να ανατίθεται και σε τρίτους, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. β. Κατά τη σύνταξη ή την επίβλεψη της εκπόνησης της μελέτης, η πιο πάνω αρμόδια υπηρεσία συνεργάζεται με τις αρμόδιες για θέματα Περιβάλλοντος, Υγείας και Πρόνοιας και Γεωργίας υπηρεσίες της Περιφέρειας και των οικείων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, καθώς και με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού. γ. Η μελέτη, μετά την ολοκλήρωση της, αποστέλλεται προς γνωμοδότηση στους ακόλουθους οργανισμούς, συμβούλια και υπηρεσίες: γ1. στο οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο γ2. στα οικεία Νομαρχιακά Συμβούλια γ3. στις ΤΕΔΚ των νομών της Περιφέρειας γ4. κατά περίπτωση, στους οργανισμούς που έχουν συσταθεί κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 3 του Ν. 2508/1997 (ΦΕΚ124 Α'), του Ν. 1515/1985 (ΦΕΚ 18 Α') και του Ν. 1561/1985 (ΦΕΚ 148 Α') γ5. στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ, οι οποίες γνωμοδοτούν ειδικώς ως προς τη συμβατότητα της μελέτης ΠΕΣΔΑ με τις κατευθύνσεις και τα μέτρα που προβλέπονται στο ΕΣΔΑ. γ6) στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΣΔΔΑ. δ. Οι σχετικές γνωμοδοτήσεις διαβιβάζονται στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της οικείας Περιφέρειας μέσα σε προθεσμία 45 ημερών από τότε που περιέρχεται στους πιο πάνω οργανισμούς, συμβούλια και υπηρεσίες η σχετική μελέτη. Αν οι υπηρεσίες ή οι φορείς που γνωμοδοτούν δεν απαντήσουν μέσα στην πιο πάνω προθεσμία, η έγκριση του ΠΕΣΔΑ μπορεί να γίνει και χωρίς τις γνωμοδοτήσεις αυτές, αμέσως μετά την παρέλευση της προθεσμίας. 5. Έγκριση α.1) Το ΠΕΣΔΑ εγκρίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας. Η εγκριτική απόφαση κοινοποιείται στα Υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ, ΕΣΔΔΑ, Γεωργίας και Υγείας και Πρόνοιας καθώς και στις οικείες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. α.2) Σε περίπτωση που δεν εκδοθεί η ως άνω απόφαση από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας μέσα σε προθεσμία 90 ημερών από τότε που η σχετική μελέτη εστάλη προς γνωμοδότηση στους οργανισμούς, συμβούλια και υπηρεσίες της παραγράφου 4γ, η έγκριση του ΠΕΣΔΑ μπορεί να γίνει με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Γεωργίας και Υγείας και Πρόνοιας, μετά από αιτιολογημένη εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ, στην οποία αναφέρονται οι λόγοι που καθιστούν επιβεβλημένη την έγκριση του ΠΕΣΔΑ από τους ως άνω Υπουργούς, ιδίως σε ότι αφορά την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος. β) Σε περίπτωση που ο σχεδιασμός διαχείρισης περιλαμβάνει διαχειριστικές ενότητες διαπεριφερειακού χαρακτήρα η έγκριση του γίνεται με κοινή απόφαση) των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημ. Έργων, Γεωργίας και Υγείας και Πρόνοιας μετά από εισήγηση της αρμόδιας Υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ. 6. Αναθεώρηση - Τροποποίηση Το ΠΕΣΔΑ μπορεί να αναθεωρείται ανά πενταετία εφόσον, από την αξιολόγηση που διενεργείται κατά την παράγραφο 2 του άρθρου 13, προκύψει διαπιστωμένη προς τούτο ανάγκη. Κατ' εξαίρεση, είναι δυνατή η τροποποίηση του και πριν την πάροδο πενταετίας, προκειμένου να αντιμετωπισθούν ζητήματα που ανακύπτουν: α) από την προώθηση ή εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων διαχείρισης αποβλήτων με ευρωπαϊκό, διασυνοριακό, διακρατικό ή εθνικό χαρακτήρα που δεν προβλέπονταν κατά τον χρόνο κατάρτισης του ΠΕΣΔΑ, β) εξαιρετικές ανάγκες από φυσικές ή τεχνολογικές καταστροφές ή κινδύνους γ) την ανάγκη εναρμόνισης με νέες κατευθύνσεις και μέτρα, που προβλέπονται στο ΕΣΔΑ ή στις εκάστοτε αναθεωρήσεις και τροποποιήσεις του ή δ) την ανάγκη προσαρμογής σε παρατηρήσεις και υποδείξεις της ετήσιας έκθεσης που υποβάλλεται από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, σύμφωνα με όσα ορίζονται ειδικότερα στο άρθρο 13 παρ. 1 της παρούσας απόφασης. Η αναθεώρηση ή τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ γίνεται σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στις παραγράφους 4 και 5 του άρθρου αυτού.


Αρθρο: 7
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Υπόχρεοι φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων

Κείμενο Αρθρου
1. Υπόχρεοι φορείς για τη συλλογή και μεταφορά των αποβλήτων: α. Η συγκέντρωση και τοποθέτηση σε κάδους των στερεών αποβλήτων γίνεται με ευθύνη του κυρίου, νομέα ή κατόχου του χώρου από τον οποίο προέρχονται τα απόβλητα, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις, τις σχετικές διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού και τους σχετικούς κανονισμούς καθαριότητας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) πρώτου βαθμού. Η οργάνωση των μέσων (κάδων) συγκέντρωσης και τοποθέτησης των αστικών αποβλήτων γίνεται από τον οικείο ΟΤΑ πρώτου βαθμού. Αντιστοίχως, η οργάνωση των μέσων (κάδων) συγκέντρωσης/τοποθέτησης των μη αστικών αποβλήτων γίνεται με ευθύνη του κυρίου, νομέα ή κατόχου του χώρου. β. Οι εργασίες συλλογής και μεταφοράς των στερεών αποβλήτων εκτελούνται με ευθύνη των οικείων ΟΤΑ πρώτου βαθμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 της παρούσας απόφασης. Οι παραπάνω φορείς μπορούν να μη δέχονται στερεά απόβλητα, εξαιρουμένων των οικιακών, τα οποία λόγω της σύνθεσης, του είδους ή της ποιότητας και της ποσότητας τους ή επειδή παράγονται σε χώρους απρόσιτους και απομακρυσμένους, δεν καθιστούν με τις υπάρχουσες δυνατότητες εφικτή την πραγματοποίηση των εργασιών συλλογής και μεταφοράς. Στις περιπτώσεις αυτές, η συλλογή και μεταφορά των αποβλήτων, γίνεται με ευθύνη και δαπάνες του κυρίου, νομέα ή κατόχου του χώρου απ' όπου προέρχονται τα απόβλητα, σύμφωνα με το άρθρο 8 της παρούσας απόφασης και με βάση τις εκάστοτε ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις και τους κανονισμούς καθαριότητας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού. β. Οι πιο πάνω υπόχρεοι φορείς: β1) υποχρεούνται να διαθέτουν τα συλλεγόμενα στερεά απόβλητα στις εγκαταστάσεις της οικείας διαχειριστικής ενότητας που ορίζεται από το ΠΕΣΔΑ. β2) είναι υπεύθυνοι για την εκπόνηση των μελετών που προβλέπονται στο άρθρο 8 της παρούσας απόφασης. 2. Υπόχρεοι φορείς για την προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, αξιοποίηση και διάθεση των στερεών αποβλήτων: α. Η προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, αξιοποίηση και διάθεση των στερεών αποβλήτων, γίνεται με ευθύνη του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ), που προβλέπεται στις διατάξεις του άρθρου 12 του Ν. 1650/1986. Για την πραγματοποίηση των ως άνω εργασιών διαχείρισης, ο ΦοΔΣΑ πρέπει να λάβει τις άδειες που προβλέπονται στο άρθρο 8 της παρούσας απόφασης. Ο παραπάνω φορέας μπορεί να μη δέχεται απόβλητα, εξαιρουμένων των αστικών, τα οποία λόγω της σύνθεσης, του είδους ή της ποιότητας και της ποσότητας τους, δεν καθιστούν με τις υπάρχουσες δυνατότητες εφικτή την πραγματοποίηση των εργασιών διαχείρισης. Στις περιπτώσεις αυτές, η διαχείριση γίνεται με ευθύνη και δαπάνες του κυρίου, νομέα ή κατόχου του χώρου απ' όπου προέρχονται τα απόβλητα και σύμφωνα με τις άδειες που προβλέπονται στο άρθρο 8 της παρούσας απόφασης. β. Ο ΦοΔΣΑ υποχρεούται να εκπονεί τις απαιτούμενες μελέτες για τη λήψη των αδειών που προβλέπονται στο άρθρο 8 της παρούσας απόφασης, καθώς και τυχόν άλλες μελέτες που απαιτούνται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις. γ. Ο ΦοΔΣΑ είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία των υφιστάμενων εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων και την υλοποίηση των έργων ή δραστηριοτήτων που καθορίζονται από το εγκεκριμένο ΠΕΣΔΑ και σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους, μέτρα, περιορισμούς και προϋποθέσεις που έχουν τεθεί γι' αυτές. δ. Ο ΦοΔΣΑ υποχρεούται πριν τον τερματισμό λειτουργίας της εγκατάστασης ή του χώρου διάθεσης ή αξιοποίησης των αποβλήτων να προβαίνει στη λήψη των αναγκαίων μέτρων για τη ν εξυγίανση, την αποκατάσταση και την μετέπειτα φροντίδα της εν λόγω εγκατάστασης ή χώρου σύμφωνα με το άρθρο 9 της παρούσας απόφασης. 3. Ειδικά ως προς τις εργασίες διαχείρισης των αποβλήτων από συσκευασίες ή από άλλα προϊόντα που υπόκεινται σε επαναχρησιμοποίηση ή αξιοποίηση, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ν. 2939/2001 και ειδικότερα του άρθρου 8 καθώς και οι διατάξεις των κατά περίπτωση κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται σε εφαρμογή του. 4. Υπόχρεοι φορείς για τη συλλογή των αποβλήτων από πλοία και πλωτές εγκαταστάσεις: α) Η προσωρινή αποθήκευση των αστικών αποβλήτων στα λιμάνια γίνεται με ευθύνη του φορέα διαχείρισης κάθε λιμανιού, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις. Ο φορέας διαχείρισης κάθε λιμανιού καταρτίζει Σχέδιο Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων που παράγονται στα πλοία και καταλοίπων φορτίου σύμφωνα με τις απαιτήσεις της κείμενης νομοθεσίας. β) Η συλλογή των αστικών αποβλήτων στα λιμάνια, που προέρχονται από πλοία και πλωτές εγκαταστάσεις, ανεξάρτητα από το μέγεθος της ποσότητας τους, γίνεται από τον οικείο φορέα διαχείρισης του Λιμένα (Οργανισμό Λιμένα- Νομαρχιακό Λιμενικό Ταμείο - Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο - Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο - Λιμενικό Ταμείο), εφόσον έχει τη δυνατότητα να την πραγματοποιήσει με δικά του μέσα. Σε διαφορετική περίπτωση, η συλλογή και μεταφορά γίνεται από τον οικείο φορέα της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου. γ) Για τη διαχείριση των αποβλήτων που προέρχονται από πλοία και πλωτές εγκαταστάσεις εφαρμόζονται συμπληρωματικά οι διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας. 5. Υπόχρεοι φορείς για τη συλλογή, μεταφορά και προσωρινή αποθήκευση των αστικών αποβλήτων από οδούς: α) Υπόχρεος φορέας για τα απόβλητα που προέρχονται από τις οδούς που εκτείνονται εντός και εκτός του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, είναι ο οικείος ΟΤΑ πρώτου βαθμού. Εξαιρούνται οι αυτοκινητόδρομοι για τους οποίους υπόχρεος φορέας είναι το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ). β) Η διαχείριση των αστικών αποβλήτων που προέρχονται από οδούς συνιστά υποχρέωση των πιο πάνω φορέων μέχρι τη ζώνη απαλλοτρίωσης των οδών αυτών. 6. Οι υπόχρεοι φορείς που αναφέρονται στις προηγούμενες παραγράφους μπορούν να αναθέτουν τη διαχείριση των αποβλήτων σε φυσικά η νομικά πρόσωπα, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. 7. Σε περίπτωση που από τις δραστηριότητες διαχείρισης προκαλείται ρύπανση στο περιβάλλον, ο υπόχρεος φορέας υποχρεούται στη λήψη των κατάλληλων επανορθωτικών μέτρων για την αποτροπή ή την ελαχιστοποίηση της ρύπανσης, άλλως επιβάλλονται σ' αυτόν οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 15 της παρούσας απόφασης.


Αρθρο: 8
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Όροι και προϋποθέσεις για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων

Κείμενο Αρθρου
1. Συλλογή και μεταφορά στερεών αποβλήτων α.1) Για τη συλλογή και μεταφορά των στερεών αποβλήτων απαιτείται άδεια που χορηγείται από τον οικείο Νομάρχη, ύστερα από κοινή εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών Περιβάλλοντος και Υγιεινής του νομού. Η πράξη του Νομάρχη, με την οποία χορηγείται ή απορρίπτεται η αιτούμενη άδεια, κοινοποιείται και στις αρμόδιες υπηρεσίες Περιβάλλοντος και Υγιεινής της οικείας Περιφέρειας. α.2) Σε περίπτωση που η συλλογή και μεταφορά των στερεών αποβλήτων πραγματοποιείται σε περισσότερους του ενός ΟΤΑ πρώτου βαθμού που ανήκουν σε διαφορετικούς νομούς της ίδιας Περιφέρειας, η σχετική άδεια χορηγείται από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας μετά από εισήγηση της υπηρεσίας Περιβάλλοντος της Περιφέρειας. Αν οι ως άνω ΟΤΑ εμπίπτουν σε περισσότερες της μιας Περιφέρειες, οι σχετικές άδειες χορηγούνται από τους Γενικούς Γραμματείς των οικείων Περιφερειών. β. Για τη χορήγηση της άδειας απαιτείται η υποβολή αίτησης από τον υπόχρεο φορέα συλλογής και μεταφοράς, η οποία συνοδεύεται από μελέτη οργάνωσης και λειτουργίας του συστήματος συλλογής και μεταφοράς. Η μελέτη αυτή εκπονείται σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές που προβλέπονται στο άρθρο 5 (παρ. 1 εδ.γ) και πρέπει να είναι συμβατή με τις σχετικές κατευθύνσεις του ΠΕΣΔΑ. 2. Διάθεση, αξιοποίηση, προσωρινή αποθήκευση και μεταφόρτωση στερεών αποβλήτων. Για τη διάθεση, αξιοποίηση, προσωρινή αποθήκευση και μεταφόρτωση των στερεών αποβλήτων απαιτείται: α. Έγκριση περιβαλλοντικών όρων, σύμφωνα με όσα ορίζονται στα άρθρα 3, 4 και 5 του Ν. 1650/1986, όπως αντικαταστάθηκαν με τα άρθρα 1, 2 και 3 του Ν. 3010/ 2002, και στις κανονιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί σε εφαρμογή τους όπως την 15393/2332/2002 κοινή υπουργική απόφαση (Β' 1022), την 25535/3281/2002 κοινή υπουργική απόφαση (Β' 1463) και 11014/703/2003 (Β' 332). Για την προσωρινή αποθήκευση των στερεών αποβλήτων εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 8 και 9 της 11014/703/2003 κοινής υπουργικής απόφασης. Η έγκριση περιβαλλοντικών όρων, αποτελεί προϋπόθεση για τη χορήγηση της προβλεπόμενης στο επόμενο εδάφιο (β) άδειας διάθεσης, αξιοποίησης προσωρινής αποθήκευσης ή μεταφόρτωσης. Παράλληλα με την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, εκπονούνται και οι αναγκαίες τεχνικές μελέτες σχεδιασμού των εγκαταστάσεων ή έργων διαχείρισης στερεών αποβλήτων. β. Άδεια διάθεσης, αξιοποίησης προσωρινής αποθήκευσης ή μεταφόρτωσης στερεών αποβλήτων. Η άδεια αυτή χορηγείται από τον οικείο Νομάρχη, ύστερα από κοινή εισήγηση των υπηρεσιών Περιβάλλοντος και Υγιεινής του Νομού. Η πράξη του Νομάρχη, με την οποία χορηγείται ή απορρίπτεται η αιτούμενη άδεια, κοινοποιείται και στις αρμόδιες υπηρεσίες Περιβάλλοντος και Υγιεινής της οικείας Περιφέρειας. Για τη χορήγηση της απαιτείται, εκτός των όσων προβλέπονται στις ισχύουσες διατάξεις, και μελέτη οργάνωσης και λειτουργίας της εγκατάστασης, διάθεσης ή αξιοποίησης προσωρινής αποθήκευσης και μεταφόρτωσης. Η μελέτη αυτή εκπονείται σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές που προβλέπονται στο άρθρο 5 (παρ. 1 εδ.γ) και πρέπει να είναι συμβατή με τις σχετικές κατευθύνσεις του ΠΕΣΔΑ και τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους της εγκατάστασης. γ. Πριν από την έναρξη λειτουργίας της εγκατάστασης πραγματοποιείται μακροσκοπικός έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες Περιβάλλοντος και Υγιεινής του Νομού, προκειμένου να διαπιστωθεί αν πληρούνται οι όροι της σχετικής άδειας και εάν ο φορέας έχει την κατάλληλη στελέχωση. Τα αποτελέσματα του ελέγχου αυτού κοινοποιούνται εγγράφως στον οικείο φορέα διαχείρισης. Καμία εγκατάσταση δεν μπορεί να αρχίσει τη λειτουργία της εάν προηγουμένως δεν λάβει θετικό πόρισμα από τον ως άνω διενεργηθέντα έλεγχο. 3. Οι προβλεπόμενες στις προηγούμενες παραγράφους άδειες χορηγούνται εντός 90 ημερών από τότε που υποβάλλεται πλήρης φάκελος από τον υπόχρεο φορέα διαχείρισης στην υπηρεσία περιβάλλοντος της οικείας νομαρχιακής αυτοδιοίκησης ή της οικείας Περιφέρειας. 4. Η άδεια διάθεσης, αξιοποίησης, προσωρινής αποθήκευσης ή μεταφόρτωσης ισχύει για 5 χρόνια από τη χορήγηση της. 5. α. Με την επιφύλαξη των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με την διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων, μπορούν να απαλλάσσονται από την άδεια της παραγράφου 2: α1. οι εγκαταστάσεις ή επιχειρήσεις που διαθέτουν οι ίδιες τα απόβλητα τους στους χώρους παραγωγής και α2. οι εγκαταστάσεις ή επιχειρήσεις που προβαίνουν σε αξιοποίηση των αποβλήτων τους. β. Για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής, πρέπει να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις: β1. η λειτουργία των εγκαταστάσεων ή επιχειρήσεων να είναι σύμφωνη με τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους και β2. η διαχείριση των αποβλήτων τους να εναρμονίζεται με το εγκεκριμένο ΠΕΣΔΑ. γ. Για την ως άνω απαλλαγή εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας, μετά από εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών Περιβάλλοντος και Υγιεινής της Περιφέρειας. Οι πιο πάνω διαπιστωτικές πράξεις κοινοποιούνται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, το οποίο τηρεί σχετικό μητρώο. 6. Η διασυνοριακή μεταφορά αποβλήτων πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού ΕΟΚ 259/1993 «Σχετικά με την παρακολούθηση και τον έλεγχο των μεταφορών αποβλήτων στο εσωτερικό της Κοινότητας καθώς και κατά την είσοδο και έξοδο τους» (EEL 30 της 6.2.1993). Το Υπουργείο Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων μπορεί να προβάλλει αντιρρήσεις και να εμποδίσει τη διασυνοριακή μεταφορά αποβλήτων, όταν αυτή αντιβαίνει προς τον εθνικό ή περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων ή την αρχή της εγγύτητας. Στην περίπτωση αυτή, το Υπουργείο Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων ενημερώνει σχετικά την Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.


Αρθρο: 9
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Εξυγίανση, αποκατάσταση και τερματισμός λειτουργίας της εγκατάστασης ή του χώρου διάθεσης ή αξιοποίησης στερεών αποβλήτων

Κείμενο Αρθρου
1. Μετά την καθ' οιονδήποτε τρόπο παύση της λειτουργίας της εγκατάστασης ή του χώρου διάθεσης ή αξιοποίησης των αποβλήτων, ο οικείος ΦοΣΔΑ υποχρεούται, πριν τη διαδικασία τερματισμού της λειτουργίας που προβλέπεται στην παράγραφο 2, να εξυγιάνει και να αποκαταστήσει, σύμφωνα με τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους,: α) τις ζημίες σημαντικής κλίμακας που ενδεχομένως έχουν προκληθεί στο περιβάλλον και τη δημόσια υγεία από τη λειτουργία της εγκατάστασης ή του χώρου, β) το φυσικό περιβάλλον με τη διαμόρφωση και ένταξη του χώρου των εγκαταστάσεων στο περιβάλλον, ώστε να επιτυγχάνεται η διατήρηση και βελτίωση του τοπίου. 2. Μετά την αποκατάσταση και εξυγίανση του χώρου που προβλέπεται στην παράγραφο 1, ακολουθεί η διαδικασία τερματισμού της λειτουργίας της εγκατάστασης ή του χώρου διάθεσης ή αξιοποίησης των αποβλήτων ως εξής: α) Ο ΦοΔΣΑ υποβάλλει αίτηση στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της οικείας Περιφέρειας, η οποία συνοδεύεται από στοιχεία και εκθέσεις που αποδεικνύουν ότι εκπληρώθηκαν οι προϋποθέσεις τερματισμού της λειτουργίας της εγκατάστασης ή του χώρου διάθεσης ή αξιοποίησης. β) Η πιο πάνω υπηρεσία προβαίνει στη διενέργεια επιτόπιας επιθεώρησης της εγκατάστασης ή του χώρου και, αφού αξιολογήσει σε συνεργασία με την υπηρεσία υγιεινής της Περιφέρειας τα στοιχεία και τις εκθέσεις που της έχουν υποβληθεί από τον φορέα διαχείρισης, εισηγείται στον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας τη ν έγκριση τερματισμού της λειτουργίας της εγκατάστασης ή του χώρου, καθώς και την απαιτούμενη χρονική διάρκεια της μετέπειτα φροντίδας της (του). γ) Ως κριτήρια για τον καθορισμό της χρονικής αυτής διάρκειας λαμβάνονται υπόψη: ι. το είδος και η επικινδυνότητα της εγκατάστασης ή του χώρου, σύμφωνα και με τις τεχνικές προδιαγραφές κατασκευής ή ιι. το χρονικό διάστημα κατά το οποίο η εν λόγω εγκατάσταση ή ο χώρος μπορεί να παρουσιάζει κινδύνους για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. δ) Για τον τερματισμό της εγκατάστασης ή του χώρου διάθεσης ή αξιοποίησης των αποβλήτων απαιτείται κοινοποίηση στο φορέα διαχείρισης των αποβλήτων της απόφασης του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας με την οποία εγκρίνεται ο τερματισμός λειτουργίας της εγκατάστασης ή του χώρου και καθορίζεται η χρονική διάρκεια της μετέπειτα φροντίδας της (του). 3. Μετά τον τερματισμό λειτουργίας, ο φορέας διαχείρισης υποχρεούται στη μετέπειτα φροντίδα της εγκατάστασης ή του χώρου και ειδικότερα στη συντήρηση, παρακολούθηση και διενέργεια σχετικών ελέγχων για το χρονικό διάστημα που ορίζεται στην απόφαση της παραγράφου 2. Στις εργασίες της μετέπειτα φροντίδας περιλαμβάνονται και η συλλογή και η επεξεργασία των αποπλυμάτων, καθώς και η διάθεση του βιοαερίου. Σε περίπτωση που από τη διενέργεια των ως άνω ελέγχων διαπιστωθούν δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον και την δημόσια υγεία ο ΦΟΔΣΑ το γνωστοποιεί αμέσως στην αρμόδια υπηρεσία Περιβάλλοντος της Περιφέρειας προκειμένου να καθορισθούν τα ληπτέα επανορθωτικά μέτρα.


Αρθρο: 10
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Μέτρα για τους ανεξέλεγκτους χώρους διάθεσης ή αξιοποίησης στερεών αποβλήτων

Κείμενο Αρθρου
1. Απαγορεύεται η ανεξέλεγκτη απόρριψη και η ανεξέλεγκτη διάθεση των στερεών αποβλήτων. Στους παραβάτες επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 15 της παρούσας απόφασης. 2. Οι ΦοΔΣΑ, στα γεωγραφικά όρια των οποίων έχουν λειτουργήσει κατά τα τελευταία 20 έτη, χωρίς άδεια και κατά ανεξέλεγκτο τρόπο, χώροι διάθεσης ή αξιοποίησης αποβλήτων και οι οποίοι έχουν εγκαταλειφθεί, υποχρεούνται μέσα σε 18 μήνες από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης να λάβουν άδεια αποκατάστασης τους. Για το σκοπό αυτό, υποβάλλουν σχετική αίτηση, που συνοδεύεται από Τεχνική Μελέτη Περιβαλλοντικής Αποκατάστασης των σχετικών χώρων, στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας. Η σχετική άδεια χορηγείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.


Αρθρο: 11
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Υποχρεώσεις κατόχων

Κείμενο Αρθρου
Κάθε κάτοχος αποβλήτων υποχρεούται: α) Να παραδίδει τα απόβλητα σε φορέα διαχείρισης, στον οποίο έχει χορηγηθεί η προβλεπόμενη στο άρθρο 8 άδεια, ή σε εγκεκριμένα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2939/2001, ή β) Να εξασφαλίζει ο ίδιος την αξιοποίηση ή διάθεση τους, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης και τις διατάξεις του Ν. 2939/2001.


Αρθρο: 12
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Υποχρεώσεις υπευθύνων εγκαταστάσεων και χώρων διάθεσης, αξιοποίησης και μεταφόρτωσης στερεών αποβλήτων

Κείμενο Αρθρου
1. Οι υπόχρεοι φορείς για τη λειτουργία των εγκαταστάσεων ή χώρων διάθεσης, αξιοποίησης προσωρινής αποθήκευσης και μεταφόρτωσης στερεών αποβλήτων που προβλέπονται στην παράγραφο 2 σε συνδυασμό με την παράγραφο 3 του άρθρου 7 της παρούσας απόφασης, καθώς και τα νομικά ή φυσικά πρόσωπα στα οποία έχουν παραχωρηθεί σχετικά δικαιώματα ή έχουν ανατεθεί οι σχετικές υπηρεσίες κατά τις ισχύουσες διατάξεις, υποχρεούνται: α. Να λαμβάνουν όλες τις απαραίτητες προφυλάξεις ως προς την παράδοση και παραλαβή των αποβλήτων, ώστε να προλαμβάνονται και να περιορίζονται οι αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. β. Να τηρούν μητρώο, στο οποίο αναφέρονται η ποσότητα, η φύση, η προέλευση, τα φυσικά και χημικά χαρακτηριστικά, οι ημερομηνίες παραλαβής ή εκχώρησης, ο προορισμός, η συχνότητα συλλογής, το μέσο μεταφοράς, καθώς η μέθοδος και ο χώρος επεξεργασίας των αποβλήτων, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στα Παραρτήματα ΙΑ και IB, καθώς και οι εργασίες διάθεσης ή αξιοποίησης που αναφέρονται στα Παραρτήματα IV.A και IV.B. 2. Οι φορείς ή τα πρόσωπα της προηγούμενης παραγράφου, υποβάλλουν, μέχρι 20 Φεβρουαρίου κάθε έτους, ετήσια απολογιστική έκθεση στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της οικείας Περιφέρειας. Στην έκθεση αναφέρονται τα στοιχεία και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στο μητρώο της περιπτώσεως β'της προηγούμενης παραγράφου.


Αρθρο: 13
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Εκθέσεις Παρακολούθησης και Αξιολόγησης

Κείμενο Αρθρου
1. Οι Γενικοί Γραμματείς των Περιφερειών υποβάλλουν ετήσιες εκθέσεις προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων ως προς την εφαρμογή των άρθρων 6, 8,9 και 10 της παρούσας απόφασης στις οικείες Περιφέρειες. Οι εκθέσεις αυτές αναφέρονται ειδικώς στον αριθμό των αδειών διαχείρισης που χορηγήθηκαν ή στους λόγους ενδεχόμενης ανάκλησης ή μη χορήγησης της αδείας. Περιέχουν επίσης συνοπτική αποτίμηση των κανόνων και συνθηκών λειτουργίας των εγκαταστάσεων και χώρων διαχείρισης στερεών αποβλήτων της οικείας Περιφέρειας, καθώς και των τυχόν προβλημάτων που παρατηρήθηκαν, σύμφωνα και με τα στοιχεία που συλλέγονται από τις επιμέρους εγκαταστάσεις και χώρους κατά την παράγραφο 2 του άρθρου 12. 2. Οι Γενικοί Γραμματείς των Περιφερειών συντάσσουν ανά πενταετία εκθέσεις, στις οποίες αναφέρεται ο βαθμός και ο τρόπος εφαρμογής των κατευθύνσεων και μέτρων των ΠΕΣΔΑ, τα ενδεδειγμένα μέτρα, προγράμματα και δράσεις για την αποτελεσματική υλοποίηση του, καθώς και οι ειδικότεροι λόγοι που ενδεχομένως καθιστούν αναγκαία την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ. Οι πιο πάνω εκθέσεις κοινοποιούνται στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και αποτελούν τη βάση για την ενδεχόμενη αναθεώρηση των ΠΕΣΔΑ. 3. Οι εγκαταστάσεις ή επιχειρήσεις που ασχολούνται επαγγελματικά με τη συλλογή ή τη μεταφορά αποβλήτων ή που μεριμνούν για τη διάθεση ή αξιοποίηση των αποβλήτων για λογαριασμό τρίτων (εργολάβοι ή μεσίτες), καταχωρούνται σε σχετικό μητρώο που τηρείται στην αρμόδια υπηρεσία περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. 4. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων διαβιβάζει κάθε τρία χρόνια, και για πρώτη φορά την 1 η Απριλίου του επόμενου έτους από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης, έκθεση προς την Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, ως προς τα μέτρα που λαμβάνονται για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης. Η έκθεση αυτή καταρτίζεται με βάση ερωτηματολόγιο το οποίο η Επιτροπή απευθύνει στα Κράτη Μέλη.


Αρθρο: 14
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Έλεγχοι

Κείμενο Αρθρου
1. Ο έλεγχος τήρησης των περιβαλλοντικών όρων που εγκρίνονται σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 1 της παρούσας απόφασης, γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 6 του Ν. 1650/1986 (Α' 160) όπως ισχύει, και θ του Ν. 2947/ 2001 (228 Α'). 2. Ο έλεγχος τήρησης των όρων των αδειών, που χορηγούνται σύμφωνα με το άρθρο 8 της παρούσας απόφασης, γίνεται από τις καθ' ύλην αρμόδιες υπηρεσίες της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης ή της Περιφέρειας που έχει χορηγήσει τη σχετική άδεια. Για το σκοπό αυτό, οι πιο πάνω αρμόδιες υπηρεσίες πραγματοποιούν τακτικούς και έκτακτους ελέγχους σε κάθε εγκατάσταση, δραστηριότητα ή επιχείρηση που προβαίνει σε διαχείριση στερεών αποβλήτων. Οι πιο πάνω τακτικοί και έκτακτοι έλεγχοι διενεργούνται και μετά τον τερματισμό λειτουργίας της εγκατάστασης ή του χώρου διάθεσης ή αξιοποίησης των αποβλήτων και καθ' όλη τη διάρκεια της περιόδου μετέπειτα φροντίδας, όπως αυτή προβλέπεται ειδικότερα στο άρθρο 9 παρ. 3 της παρούσας απόφασης. 3. Οι εγκαταστάσεις, βιομηχανίες ή επιχειρήσεις υποχρεούνται να παρέχουν κάθε δυνατή διευκόλυνση στους αρμόδιους τεχνικούς υπαλλήλους ώστε να προβαίνουν στις απαιτούμενες εξετάσεις, έλεγχους, έρευνες ή δειγματοληψίες και να συγκεντρώνουν τις αναγκαίες πληροφορίες για την εκτέλεση του έργου τους.


Αρθρο: 15
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Κυρώσεις

Κείμενο Αρθρου
Σε οποιονδήποτε γίνεται υπαίτιος παράβασης των διατάξεων της παρούσας απόφασης με πράξη ή παράλειψη, επιβάλλονται οι ποινικές, αστικές και διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται στα άρθρα 28, 29 και 30 του Ν. 1650/1986, όπως ισχύουν. Οι κυρώσεις αυτές επιβάλλονται ανεξάρτητα από τις κυρώσεις που προβλέπονται σε άλλες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας όπως στο άρθρο 20 του Ν. 2939/2001 (Α' 179).


Αρθρο: 16
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Μεταβατικές και Καταργούμενες διατάξεις

Κείμενο Αρθρου
1. Μέχρι τη χορήγηση των αδειών διαχείρισης που προβλέπονται στο άρθρο 8 της παρούσας απόφασης, ισχύουν οι άδειες διαχείρισης που έχουν χορηγηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της κοινής υπουργικής απόφασης 69725/824/1996 «Μέτρα και όροι για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων» (Β'358). 2. α. Υφιστάμενοι, κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας, Περιφερειακοί Σχεδιασμοί Διαχείρισης Αποβλήτων, εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την αναθεώρηση ή τροποποίησή τους, η οποία πραγματοποιείται μέσα σε δύο(2) χρόνια από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης ώστε να εναρμονισθούν με τις διατάξεις της. β. Σε περίπτωση που δεν υφίσταται Περιφερειακός Σχεδιασμός και μέχρι την έγκριση του σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης, είναι δυνατόν με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, που εκδίδεται ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας και γνώμη του Περιφερειακού Συμβουλίου, να επιτρέπεται η πραγματοποίηση έργων και δραστηριοτήτων που περιλαμβάνονται σε εγκεκριμένους νομαρχιακούς σχεδιασμούς, εφόσον τα έργα αυτά και οι δραστηριότητες πληρούν σωρευτικώς τις ακόλουθες προϋποθέσεις: β1. ανταποκρίνονται στους στόχους και τις αρχές του σχεδιασμού διαχείρισης που προβλέπονται στο άρθρο 4, β2. είναι συμβατά με τις κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων που προβλέπεται στο άρθρο 5 της παρούσας απόφασης, β3. παρουσιάζουν ωριμότητα από τεχνικοοικονομικής απόψεως. 3. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης καταργούνται: α. Η 69728/824/1996 κοινή υπουργική απόφαση «Μέτρα και όροι για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων» (Β' 358). β. Η 113944/1997 κοινή υπουργική απόφαση « Εθνικός Σχεδιασμός διαχείρισης στερεών αποβλήτων (Γενικές Κατευθύνσεις διαχείρισης των στερεών αποβλήτων)» (Β' 1016). γ. Η 14312/1302/2000 κοινή υπουργική απόφαση «Συμπλήρωση και εξειδίκευση της 113944/1997 κοινής υπουργικής απόφασης κλπ «(Β' 723). 4. Μέχρι να εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση που προβλέπεται στο άρθρο 5 (παρ. 1 εδ.γ) της παρούσας, εξακολουθεί να ισχύει η 114218/1997 κοινή υπουργική απόφαση « Κατάρτιση πλαισίου προδιαγραφών και γενικών προγραμμάτων διαχείρισης στερεών αποβλήτων» (Β' 1016). 5. Καταργείται κάθε γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις της παρούσας απόφασης ή ανάγεται σε θέματα που ρυθμίζονται απ' αυτήν.


Αρθρο: 17
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Παραρτήματα

Κείμενο Αρθρου
Προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας απόφασης τα Παραρτήματα: Ι.Α, Ι.Β, II, III, IV.A και IV. Β που ακολουθούν. (βλ. οικείο φεκ)


Αρθρο: 18
Ημ/νία: 22.12.2003
Τίτλος Αρθρου: Έναρξη ισχύος

Κείμενο Αρθρου
Η ισχύς της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.